Sivukartta

*Osta tuotteita osoitteessa:
www.kookosravinto.fi
ja tutustu koko tuotevalikoimaamme.

 

Tutkimus kookosöljyn vaikutuksesta kehon rasvaprofiiliin

Brasilian liittovaltion yliopistossa Alagoasissa tutkittiin kookosöljyn ja soijaöljyn nauttimisen vaikutusta veren rasva-arvoihin sekä vatsan ympärysmittaan. Tutkimuskohteena oli 40 naista, joilla vatsan ympärysmitta ylitti 87,6 cm .

Puolet ryhmästä sai 12 viikon ajan ravintolisänä kookosöljyä (30 ml) ja toinen puoli soijaöljyä (30 ml).

Kaikki koehenkilöt noudattivat tasapainoista, vähäkalorista ruokavaliota, jossa oli lisätty proteiinin ja kuidun saantia sekä vähennetty hiilihydraatteja. Kaikki tutkimukseen osallistujat harrastivat liikuntaa kävelemällä 50 minuuttia joka päivä.

Tutkimuksen päätyttyä soijaryhmällä oli kohonnut LDL-kolesteroli ja alentunut HDL-kolesteroli.

Kookosöljyryhmällä HDL-kolesteroli nousi ja LDL-kolesteroli aleni.

Painoindeksi laski molemmissa ryhmissä, mutta vain kookosöljyä saaneilla vyötärön ympärys väheni.

Lähde: http://findarticles.com/p/articles/mi_7655/is_200907/ai_n32426204/

 

Ask Dr. Coconut TM

Dr. Bruce Fife a.k.a. “Dr. Coconut” answers your questions about coconut. (suomentanut Iikka Saarinen)

Kohottaako kookosöljyn syöminen kolesteroliani?

Tämä on yleisin minulle tehty kookosöljyä koskeva kysymys. Tämä on aiheellinen huoli, koska meidät on opetettu uskomaan, että kaikki tyydytetyt rasvat kohottavat kolesterolia.  Koska kookosöljy sisältää suuren määrän tyydytettyä rasvaa, on ymmärrettävää, että sen ajatellaan myös kohottavan kolesterolia. Todellisuudessa kookosöljyn syöminen parantaa  rasva-arvojasi ja vähentää sydäntaudin riskiä. Kuitenkin monet ihmiset ovat huolestuneet mitattuaan kolesterolinsa ja huomattuaan, että kokonaiskolesteroli on noussut sen jälkeen, kun he ovat alkaneet käyttää kookosöljyä. Jos kookosöljy alentaa sydäntaudin riskiä, miksi näiden ihmisten kolesteroli kohosi?

Olen huomannut, että eri ihmiset reagoivat eri tavalla alettuaan käyttää kookosöljyä. Joillakin kokonaiskolesteroli laskee, kun taas toisilla se nousee. Mutta kummassakin tapauksessa heidän HDL:nsä ('hyvä kolesteroli') aina nousee. Joidenkin kokema kokonaiskolesterolin nousu johtuu suurimmaksi osaksi hyvän kolesterolin noususta. Heidän kolesterolisuhteensa (kokonaiskolesterolin suhde hyvään kolesteroliin) tulee paremmaksi (alenee) ja siten vähentää sydäntautiriskiä.

Kolesterolisuhde tarkoittaa tässä sitä, että kokonaiskolesteroliluku (esim. 7,5) jaetaan HDL-luvulla (esim. 2,5) ja saadaan tulokseksi näiden suhde (tässä esimerkissä 3,0). Suhdelukua 4,5 pidetään turvallisena ylärajana.Kolesterolisuhteen merkityksestä on satoja kirjoituksia, joista yhteen viitataan tässä:

Lyhennelmä edellisestä:

Sepelvaltimotautiriskin arvioiminen kolesterolitason ja –suhteen perusteella

Päämäärä: Verrata neljää kolesterolisuuretta, joilla yritetään ennustaa miesten ja naisten todennäköisyyttä saada sepelvaltimotauti 8-10 vuoden kuluttua.

Tutkimustapa: Ryhmätutkimuspotilaat: 1898 miestä, jotka saivat plaseboa, 1025 miestä ja 1442 naista, jotka olivat mukana Framinghamin sydäntutkimuksen kaksivuotistarkastuksessa sekä 1911 miestä ja 1767 naista, joilla ei ole sepelvaltimotautia ja jotka olivat mukana LRC-väestötutkimuksessa.

Mittaukset: Kokonaiskolesteroli , LDL-kolesteroli, kokonaiskolesterolin suhde HDL-kolesteroliin ja LDL:n suhde HDL:ään. Lopputuloksina käytettiin eri tutkimusten sydäntautiesiintymiä ja kuolleisuutta sepelvaltimotautiin.

Johtopäätös: Kokonaiskolesterolin suhde HDL:ään on ylivoimainen sepelvaltimotaudin riskin mittari, verrattuna sekä kokonaiskolesteroliin että LDL:ään. Nykyiset hoitosuositukset voisivat olla menestyksellisempiä jos valtimoiden kovettumisen riski arvioitaisiin tämän suhteen perusteella eikä kokonaiskolesterolin mukaan.


On vahvistettu tosiasia, että kolesterolisuhde on paljon tarkempi sydäntautiriskin ilmaisin kuin kokonaiskolesteroli. Todellisuudessa kokonaiskolesteroli on harhaanjohtava ja huono riskin ilmaisin, koska siinä niputetaan yhteen LDL- (paha) kolesteroli ja HDL- (hyvä) kolesteroli. Kokonaiskolesteroli ei anna mitään tietoa siitä, kuinka paljon on hyvää ja kuinka paljon pahaa. Sinulla voi olla korkea kokonaiskolesteroli, mutta jos HDL:n pitoisuus on suuri, riskisi on vähäinen.

Mitä alempi kolesterolisuhde on, sitä parempi on tilanne. Kolesterolisuhdetta 5 (kokonais/HDL) pidetään keskimääräisen riskin ilmaisimena. Tämän arvon yläpuolella on suuri riski ja alapuolella keskimääräistä pienempi riski. Arvoa 3,2 pidetään ihanteellisena, eli riski on pienin.

Jos kokonaiskolesterolisi on 6,2 sitä pidetään korkeana. Sinulle sanotaan, että sydäntautiriskisi on suuri. Lääkärisi kehottaa sinua vähentämään tyydytetyn rasvan syöntiä ja ottamaan kolesterolilääkettä. Kuitenkin, jos HDL-arvosi on 1,9 kolesterolisuhteesi on 3,2. Tämä arvo on ihanteellinen ja riskisi on minimaalinen. Koska kolesterolisuhde on paljon täsmällisempi sydäntaudin ilmaisin, niin vaikka kokonaiskolesterolisi olisi korkea, todellinen riskisi olisi hyvin pieni.

Tilanne voi olla myös päinvastainen. Jos jollakulla on kokonaiskolesteroli 4,6 sitä pidettäisiin ihanteellisena ja hänellä sanottaisiin olevan alhainen riski. Jos kuitenkin hänen HDL-tasonsa olisi vain 0,9 hänen kolesterolisuhteensa olisi 5,1 joka merkitsisi suurta riskiä. Tämä selittää sen, miksi niin monilla sydäntautiin kuolleilla on normaali tai alhainen kokonaiskolesterolitaso, ja miksi monet, joilla on korkea kokonaiskolesteroli, elävät pitkään ilman sydänongelmia.

Kun ihmiset kysyvät minulta kolesteroliarvojaan, kehotan heitä unohtamaan kokonaiskolesterolin ja katsomaan kolesterolisuhdetta. Kaikissa tapauksissa kolesterolisuhde on tullut paremmaksi, kun he alkavat käyttää kookosöljyä, ja näin ollen sydäntautiriski alenee.

Tässä on kertomus tositapauksesta: Kysymyksessä on nainen, jonka suvussa on korkeaa kolesterolia. Suvun jäsenillä oli kokonaiskolesterolilukemia yli 10,4. Kun nainen lisäsi kookosöljyä ruokavalioonsa, hänen kokonaiskolesterolinsa nousi 8,7:stä 9,8:aan. Yleensä tämä katsottaisiin hyvin korkeaksi. Kuitenkin, hänen HDL (hyvä) kolesterolinsa nousi melkein kaksinkertaiseksi, 1,7:stä 3,1:een. Näin hänen kolesterolisuhteensa putosi korkeasta 5,2:ta alhaista riskiä osoittavaan 3,1:een. Vaikka hänellä oli korkea kokonaiskolesteroli, hänen todellinen riskinsä oli hyvin pieni. Hänen verenpaineensa oli muuten 110/60.

Tutkimukset ovat toistuvasti osoittaneet, että kookosöljy nostaa HDL:ää ja parantaa kolesterolisuhdetta. Vaikka kookosöljy ei alenna kokonaiskolesterolia yhtä tehokkaasti kuin jotkin monityydyttämättömät öljyt, sillä on suurempi vaikutus HDL:ään. Kun HDL-tasoa ja kolesterolisuhdetta tarkastellaan, kookosöljy vähentää sydäntautiriskiä enemmän kuin kasvisöljyt, joita yleisesti suositellaan sydänystävällisinä” öljyinä. On huomattavaa, että monet kasvisöljyt nostavat kolesterolitasoa, siten lisäten sydäntautiriskiä. Kookosöljy on ehdottomasti paras öljy, mitä voit käyttää suojataksesi itseäsi sydäntaudeilta.

 

 




VIRILO-neitsyt- kookosöljyn on riippumaton luonnonmukaisen
tuotannon valvontakeskus
(Imo-DE-Öko-Kontrolstelle) 
hyväksynyt luonnonmukaisesti
tuotetuksi tuotteeksi ja sille on
myönnetty BIO -merkki. Lue lisää